O Consello de Ministros
reunido hoxe aprobou un plan de racionalización dos servizos de transporte ferroviario de viaxeiros de media distancia que estarán financiados polo Estado, sendo declarados como obrigación de servizo público ( OSP)
A través deste plan, o Goberno garante os servizos públicos de transporte de viaxeiros de interese xeral, así como o dereito á movilidade de todos os cidadáns, vivan onde vivan.
O Ministerio de Fomento, en cumprimento do Real Decreto Lei 22/2012, de 20 de xullo, estableceu un plan de racionalización dos servizos de media distancia, que se implantará en varias fases e definirá os servizos que se rexerán por obrigacións de servizo público.
Para dar cumprimento a este mandato, o criterio fundamental e irrenunciable do Ministerio é garantir o dereito á movilidade do cidadán, dentro dunha oferta intermodal que combine servizos ferroviarios de media distancia e servizos regulares de transporte por estrada.
Apostarase por aquel modo que sexa máis eficiente en cada caso e aquel que supoña un menor custo para o cidadán, e garantiranse os maiores estándares de calidade e seguridade na prestación do servizo.
PLAN DE RACIONALIZACIÓN
O Ministerio informa que acomete este plan sobre a base de estudos rigorosos e datos obxectivos, nun proceso transparente, tras manter reunións coas comunidades autónomas e con representantes das organizacións sindicais do sector.
Garántense os servizos públicos, aínda que cunha racionalización do gasto, xa que a situación económica esixe eficiencia no uso dos recursos públicos.
O criterio xeral adoptado é a declaración como obrigación de servizo público de todas as relacións cun aproveitamento superior ao 15%. No entanto, algunhas nas que este se sitúe entre o 10 e o 15% tamén poderán declararse como OSP, tendo en conta criterios de cohesión e vertebración territorial.
Compatibilízase a racionalización do gasto coa continuidade dos servizos, aproveitando sinerxias. Deste xeito, trens de longa distancia poderán prestar cobertura a estes usuarios, e noutros traxectos poderán substituírse con transporte en autobús. Con iso, lógrase un mellor axuste que permite manter as oportunidades de viaxe.
Xunto a iso, outras das medidas que se poñerán en marcha serán mellóras dos horarios ou o uso de trens máis pequenos.
O Plan de racionalización de servizos supoñerá un aforro progresivo ata alcanzar en 2015 os 51 millóns de euros anuais de custos directos.
EFICIENCIA
O plan do Ministerio desenvolveuse seguindo criterios obxectivos de eficiencia social, medioambiental e económica.
Na actualidade hai servizos ferroviarios que mostran importantes ineficiencias. O 51,7% dos trens destínanse a cubrir servizos que só utiliza un 16% dos viaxeiros e presentan un aproveitamento inferior ao 15%.
Nestes servizos de menor aproveitamento, danse casos nos que o Estado chega a aportar ata 371 euros por billete, fronte aos 11 euros que paga o viaxeiro.
PRAZOS
Establécese un prazo de seis meses para a aplicación deste acordo e as OSP revisaranse cada dous anos.
Fomento deberá formalizar antes do 30 de setembro de 2013 con Renfe Operadora o contrato de servizo público no que se reflictan as condicións en que se haberán de exercer ditas obrigacións de servizo, así como os mecanismos para a súa compensación.
Informase que no caso de que algunha comunidade autónoma tivese interese na prestación dun servizo ferroviario de viaxeiros sobre algunha das relacións que non foron declaradas de obrigación de servizo público pola Administración Xeral do Estado, dita comunidade autónoma poderá formalizar o correspondente contrato con Renfe Operadora asumindo o financiamento do déficit de explotación de devandito servizo.
Doutra banda, Renfe Operadora continuará prestando os servizos de media distancia sobre a rede de altas prestaciones (Avant) nas mesmas condicións que o vén facendo na actualidade e antes do 30 de xuño de 2013 o Consello de Ministros definirá que servizos Avant resulta pertinente suxeitar a tales obrigacións para mellorar a eficiencia e sostenibilidade do sistema de transporte.
Ademais, Renfe Operadora continuará prestando desde o 1 de xaneiro de 2013 os servizos ferroviarios de transporte de viaxeiros sobre a rede de ancho métrico que na actualidade presta Feve, en virtude da súa integración nesa data.
Antes do 30 de xuño de 2013, o Consello de Ministros definirá que servizos resulta pertinente suxeitar a obrigación de servizo público para mellorar a eficiencia e sostenibilidade do sistema de transportes.
Este plan aprobado hoxe no Consello de Ministros forma parte do proceso de reorganización e optimización dos servizos ferroviarios que se vén desenvolvendo en 2012 e que inclúe a redución de gastos correntes, adelgazamiento da estrutura directiva e mellora da política comercial.
ANEXO I
Relación de servizos ferroviarios de viaxeiros de media distancia competencia da Administración Xeral do Estado, prestados sobre a Rede Convencional (que afectan á Comunidade autónoma de Galicia), que quedan
suxeitos a obrigación de servizo público:
- A CORUÑA-FERROL
- A CORUÑA-LUGO-MONFORTE
- A CORUÑA-SANTIAGO DE COMPOSTELA
- A CORUÑA-VIGO
- MONFORTE-A CORUÑA
- PONTEVEDRA-VIGO
- SANTIAGO DE COMPOSTELA-OURENSE
- SANTIAGO DE COMPOSTELA-OCARBALLIÑO
- SANTIAGO-VIGO
- VIGO-OURENSE
- VIGO-OURENSE-MONFORTE-PONFERRADA
Esta relación así como outras 29 no resto de España que non foron declaradoas como OSP, terán que ser cubertas por transportes alternativos, garantindo a alternativa de transporte por autobús, o que se definirá nos próximos seis meses, en coordinación coa Xunta de Galicia. Agardemos pois nestes vindeiros meses a búsqueda dunha axeitdada solución para as localidades ourensans desta liña que agás A Gudiña quedarían afectadas)
Relación de servizos ferroviarios de viaxeiros de Media Distancia competencia da Administración Xeral do Estado, que discorren pola Rede de Altas Prestacions (que afectan á Comunidade autónoma de Galicia), prestados por RENFE-Operadora á data de aprobación do presente Acordo de
Consello de Ministros.
- OURENSE-SANTIAGO-A CORUÑA
ANEXO III
Relación de servizos ferroviarios de viaxeiros que discorren sobre a rede de ancho métrico (que afectan á Comunidade autónoma de Galicia) prestados por
FEVE á data de aprobación do presente Acordo de Consello de Ministros
- LIÑAS DE PROXIMIDADE: FERROL-ORTIGUEIRA
- LIÑAS DE REXIONAIS: FERROL-XIXÓN-OVIEDO