Neste verán foi noticia de impacto a caída
da ponte Morandi, en Génova, o pasado 14 de agosto, causando 43 mortos.
Inmediatamente abriuse en todo o mundo-
un debate sobre a seguridade das pontes e viadutos.
Relacionado co anterior, saliento que hoxe a conselleira de Infraestruturas e Vivenda, Ethel Vázquez, xunto co
director da Axencia Galega de Infraestruturas, Francisco Menéndez, destacaron o
investimento duns 19 millóns de euros en intervencións de mellora nas pontes
desde o ano 2009 co fin de garantir a seguridade dos usuarios. Engadiu que
Galicia foi pioneira na implantación dun programa específico de inventariado e
xestión da conservación das pontes nas estradas de titularidade autonómica
sobre o cal hoxe presentou un balance en rolda de prensa.
Vázquez Mourelle destacou que a Xunta vén prestando especial atención á
obras de conservación extraordinaria, polo que desde o ano 2009 se levan investido
uns 31 millóns de euros neste concepto. Así, estas accións diríxense tamén a
obras de emerxencia, restablecemento de noiros e muros ou actuacións de
drenaxe.
Fixo fincapé no esforzo investidor do Executivo autonómico no eido da
conservación das estradas, cun orzamento anual, en 2018, duns 55 millóns de
euros, en accións que contemplan os reforzos de firme, actuacións singulares ou
as medidas ambientais.
A Xunta, no marco destas actuacións ordinarias, desenvolve o Plan de
reforzos de firme, que se impulsou en 2016 para mellorar a capa de rodadura de
máis de 1.000 km de estradas, destinando máis de 26 millóns de euros nos dous
primeiros anos e reforzando este ano o orzamento coa achega de 20 millóns de
euros.
Programa
específico para pontes e obras de paso
A titular de Infraestruturas subliñou que a Xunta dispón dun Programa
específico de seguridade das pontes e das obras de paso, a través do que se
levan a cabo actuacións de inspeccións periódicas e constantes en todas as
estruturas das estradas autonómicas co fin de anticiparse a posibles futuros
problemas.
Indicou que con este programa específico se supervisa de forma permanente
o estado destes elementos; se mantén actualizada a información sobre o seu
estado de conservación; e se promoven as actuacións preventivas que se
consideran necesarias.
Trátase dun sistema de seguridade e inspección de estruturas que permite
ter un coñecemento máis completo da rede viaria, do seu estado de conservación,
tanto desde o punto de vista estrutural, como da súa evolución de deterioro no
tempo e, por suposto, desde o punto de vista da seguridade dos usuarios.
Este mecanismo posibilita coñecer de maneira detallada as necesidades de
intervención en cada ponte ou obra de paso e deseñar, proxectar e executar estas
actuacións de conservación, optimizando os recursos económicos e priorizando
segundo criterios técnicos obxectivos.
A conselleira indicou que os resultados deste sistema permiten transmitir
unha mensaxe de tranquilidade ao respecto do bo estado de conservación das
estruturas existentes nas estradas autonómicas, pois non chega ao 1% as pontes
que precisaron da realización dunha inspección especial, máis profunda,
aconsellada tras os controis periódicos.
Concretou que aínda nestes casos, as inspeccións en profundidade levadas
a cabo non teñen evidenciado danos estruturais graves, tan só a necesidade de
rehabilitacións puntuais ou tratamentos preventivos de cara a atallar
deterioros futuros. Para isto, a Xunta redacta o correspondente proxecto e
acomete as actuacións nun espazo curto de tempo.
Exemplos de
intervencións
O Goberno galego xa realizou intervencións deste tipo na Ponte da Illa de
Arousa, cunha rehabilitación estrutural do formigón e accións para paliar a
corrosión e as fisuras causadas polo mar.
Outras actuacións están en marcha, por exemplo, na Ponte da Barca, en
Pontevedra, cunha renovación da marquesiña e da ponte, na que se van empregar
materiais máis duradeiros, máis acordes co medio e mellor integrados na
paisaxe.
O departamento que dirixe Ethel Vázquez tamén prevé obras de reparación
da varanda da ponte Ceilán, na estrada AC-550, entre Noia e Outes, da que xa se
ten redactado o proxecto, para a súa execución ao longo de 2019; o arranxo dos
apoios na ponte do Río Deva, entre Cortegada e Padrenda; a rehabilitación da
Ponte da Misericordia, en Viveiro; e a mellora e posta en valor de Ponte
Nafonso, en Outes.
A conselleira sinalou que o labor de inspección e actuación en estruturas
tamén é moi importante, ao ter en conta que as estradas galegas dispoñen dunha
rede viaria que, pola súa antigüidade ou pola súa singularidade, hai que
conservar. Son exemplos construcións históricas como a Ponte de Bibei, en
Ourense.
Cómpre lembrar que a rede de estradas autonómica ten 1.837 estruturas
cunha lonxitude de máis de tres metros entre piares (dos cales o 76% está
situados sobre curso de auga); 170 km de pontes nos 5.500 km de vías
autonómicas; e 1 estrutura en cada 3 km de estradas,1 cada 300 m en vías de
alta capacidade.