Como consta en múltiples entradas deste blog, dentro das miñas obrigas de control parlamentario dos investimentos do Estado en Ourense na pasada XIV Lexislatura, estivo o seguimento do devenir da Variante Norte de Ourense, que integrada na autovía A-56 Ourense-Lugo, divídese en dous tramos: Eirasvedras-Quintela e Quintela-A Casilla.
Aínda haberá que agardar un par de meses ata que os deputados podamos comezar de xeito efectivo o labor de control parlamentario mediante preguntas, comparecencias, etc.
É desde logo a miña intención retomar no Congreso as inciaitivas de impulso e control das obras antes citadas, xa que a preocupación deste deputado non para de medrar.
Esta mañá fixen correndo un percorrido entre Quintela
e Ourense e aproveitei para ver os lugares onde
as empresas adxudicatarias do Mitma terían que estar executando as obras da
Variante de Ourense, no treito adxudicado entre Eirasvedras é Quintela.
E puiden constar que todo
seguía igual nas proximidades da estrada N-120. Nin rastro de
movemento de terras a altura da nave de Bodegas Arnoya e tampouco antes
de rematar o camiño-pista da Vía Vella-Tar; so medra a maleza. Non había
presenza de maquinaria, nin caseta de obras. Na gran explanada, onde tivo lugar
a colocación da primeira pedra, a herba seguía alta e os dous grandes carteis
anunciadores da actuación impecables.
Como
xa teño dito varias veces, a situación é escandalosa e expresiva da desidia do
Mitma. Xa se cumpriron 14 meses desde que o 17 de xuño de 2022 comezaron formalmente as
obras do primeiro tramo da A-56. Variante Norte de Ourense entre Eirasvedras e
Quintela, pero a piques de rematar agosto de 2023, polo menos de forma visual
non se apreciaron avances sobre o terreo.
O
Goberno socialista debe unha explicación aos cidadáns de Ourense sobre esta inexecución
das obras que vai a supor aparte da demora ( xa están consumidos 14 dos 30
meses do prazo), que vaian a quedar sen gastar os 8,9 millóns de euros consignados na Lei de Orzamentos
Xerais do Estado de 2023.
Lembro
unha vez máis a importancia deste investimento para a cidade de Ourense, posto
que unha vez executada a variante, solucionará os problemas da alta intensidade
de tráfico que existen e posibilitará o proxecto municipal de conversión do
tramo liberado da N-120 no boulevard termal, tan ansiado
polos ourensáns.
Estas fotos realizadas hoxe mesmo o acreditan.
ANTECEDENTES
O 7
de febreiro de 2018, o secretario de Estado de Infraestruturas,
Transporte e Vivenda asinou a resolución mediante a que se aprobaba o
expediente de información pública e, definitivamente, o documento técnico de adecuación
do proxecto de construción do tramo enlace de Eirasvedras coa N-120, no seu
punto quilométrico 573,800 - Ligazón de Quintela coa N-120 no seu punto
quilométrico 572,000.
En abril de 2018 foron aprobados polas
Cortes, os PGE para 2018 que presentara o goberno de Mariano Rajoy nos
que se consignaba unha partida de 2,5 millóns de euros para posibilitar a
licitación do tramo Eirasvedras-Quintela.
En xaneiro de 2019 o novo Goberno de Pedro
Sánchez presentou un proxecto de lei de PGE para 2019 no que non había
consignación algunha para este tramo, o que provocou un maiúsculo rexeitamento
da sociedade ourensá. Finalmente eses orzamentos non foron aprobados de modo
que continuaron prorrogados os de 2018.
O
proxecto de construción do tramo Eirasvedras-Quintela da Autovía A-56,
Ourense-Lugo foi aprobado pola Dirección Xeral de Estradas o 22 de
abril de 2019 cun orzamento de licitación de 34,31 millóns de euros.
O 21
de novembro de 2019 o BOE publicou o anuncio do MITMA de
sometemento a información pública previa á ocupación de bens e dereitos
afectados.
Lembrar que o MITMA informou
por diferentes medios que licitarían as obras a finais de 2019, logo en
2020; nos PGE para 2021 o Goberno socialista consignou para este tramo a
ínfima suma de 250.000 € cando Lei de PGE de 2018 (logo prorrogados en
20219 e 2020) – con goberno do PP - tivo unha partida de 2,5 millóns de
euros. Dez veces menos.
Na
Lei de PGE para 2022 para este primeiro tramo do variante norte
consígnanse tan só 2 millóns de euros, que ao noso xuízo é unha suma
insuficiente.
As
obras foron licitadas no BOE do 25 de outubro de 2021, por un
importe de 34.313.182,63 EUR (con IVE) e por un prazo de
execución de 30 meses.
O
Mitma difundiu o 11 de marzo de 2022 unha nota dando a coñecer
que o 9 de marzo adxudicou o contrato de obras da
“Variante de Ourense. Tramo: Ligazón de Eirasvedras coa N-120 no
seu p. k. 573,800 – Ligazón de Quintela coa N-120 no seu p. k.
572,000”, na provincia de Ourense. O importe de adxudicación a FERROVIAL CONSTRUCCIÓN,
S.A. y S.A. de obras y servicios, COPASA ascendeu
a 29,3 millóns de euros (con IVE)
O 17
de maio de 2022 foi formalizado o contrato. https://contrataciondelestado.es/wps/wcm/connect/8c9bef81-12b4-487a-a550-eec5d5e3b29f/DOC_FORM2022-762789.html?MOD=AJPERES&CACHE=NONE&CONTENTCACHE=NONE
O 17
de junio de 2022 comezaron as obras, tal e como dixo por escrito o
Mitma.
O 16
de setembro de 2022 tivo lugar o acto institucional de comezo das obras do
tramo Eirasvedras-Quintela, presidido pola Secretaria de Estado, Isabel
Pardo de Vera, e o delegado do Goberno en Galicia, José Manuel Miñones; acto
sectario ao que só foron invitados altos cargos socialistas excluíndo as das
demais forzas políticas. Un feito lamentable.
En
relación co primeiro tramo Eirasvedras-Quintela o 14 marzo de 2023 os
deputados populares ourensáns rexistramos varias preguntas escritas ao Goberno
cunha misma exposición:
“El Mitma nos informó por escrito que
el 17 de junio de 2022 comenzaron las obras del primer tramo de la A-56.
Variante Norte de Ourense entre Eirasvedras y Quintela, pero finalizado 2022,
al menos de forma visual no se apreciaron avances sobre el terreno. En la ley de PGE para 2022 había
para ese fin una partida presupuestaria de 2.000.000 €. El Gobierno el 13
de febrero de 2023 acreditando una falta de respeto enorme a los derechos de
los diputados, eludió responder a nuestra concreta pregunta del 11 de enero
sobre la cifra ejecutada en ese ejercicio. Por ello insistimos.”
E as preguntas concretas eran
¿Qué explicación puede dar el Mitma al hecho de que
desde que el 17 de junio de 2022 comenzaran formalmente las obras no se hayan
apreciado movimiento de tierras ni actuación constructiva alguna en las obras
del tramo de la A-56 Variante Norte de
Ourense entre Eirasvedras y Quintela?
Con
data 20 de abril de 2023 o Goberno contestounos:
“En las obras correspondientes al tramo de la A-56
(Lugo-Ourense): Variante Norte de Ourense, tramo Eirasvedras-Quintela se está
tramitando el desvío de todos los servicios afectados al tratarse de una obra
en medio urbano. Ha sido realizada además una campaña geotécnica
complementaria. Se ha procedido también a un despeje de la zona expropiada y se
ha ejecutado la demolición de las edificaciones afectadas.
Hasta que los mencionados servicios afectados no hayan
sido desviados en su totalidad, no resultará posible iniciar la mayoría de los
tajos.
Dado que la obra urbana ocasionará interferencias y
afecciones al tráfico de los accesos de la ciudad de Ourense, se tratará de
ejecutar en el menor tiempo posible desde que se inicien los desvíos
provisionales tras la reposición de los servicios.”
¿Existe algún problema del Mitma con
la UTE adjudicataria de las obras del primer tramo de la A-56. Variante
Norte de Ourense entre Eirasvedras y Quintela, que justifique la patente demora
en la ejecución de las obras? ¿Está tramitando el Mitma algún modificado? ¿De ser cierto que razones motivarían ese modificado?
Con
data 20 de abril de 2023 o Goberno contestounos:
“En relación con el asunto interesado, se señala que
en las obras correspondientes al tramo de la A-56 (Lugo-Ourense), Variante
Norte de Ourense, tramo Eirasvedras-Quintela, se está tramitando el desvío de
todos los servicios afectados al tratarse de una obra en medio urbano.
Dado que la obra urbana ocasionará interferencias y
afecciones al tráfico de los accesos de la ciudad de Ourense, se tratará de
ejecutar en el menor tiempo posible desde que se inicien los desvíos
provisionales tras la reposición de los servicios.”
¿Cuál ha sido a fecha de respuesta la cifra exacta
ejecutada en el ejercicio 2022 de la partida 2016 17 38 3691 de la A-56 Variante Norte de Ourense entre
Eirasvedras y Quintela?”
Con
data 20 de abril de 2023 o Goberno contestounos:
“Las obras del tramo de la Autovía A-56
(Lugo-Ourense), Variante Norte de Ourense, tramo: Eirasvedras – Quintela
continúan de acuerdo con el programa de trabajos vigente”
O
TREITO EIRASVEDRAS-QUINTELA
O
trazado deste primeiro tramo de 1,7 qm de lonxitude da variante Norte de
Ourense, que se integrará na futura autovía A-56 entre Ourense e Lugo, ten a
súa orixe na contorna da actual ligazón de Eirasvedras da Autovía das
Rías Baixas (A-52), onde actualmente existen dúas calzadas separadas de dous
carrís por sentido na N-120, enmarcándose nunha contorna
periurbano. As dúas calzadas do variante Norte de Ourense proxéctanse
conectando coas existentes, dando continuidade aos tráficos da N-120 en
ambos os sentidos.
O
tramo finaliza na ligazón de Quintela, onde conecta de novo coa N-120 á
altura do núcleo de Tarascón (p. k. 572). Neste punto, proxectouse unha
conexión provisional que permitirá completar este primeiro tramo e poñelo en
servizo, con independencia do segundo tramo do variante Norte de Ourense entre
Quintela e A Casilla.
Ao
longo do trazado deséñanse dúas novas ligazóns: a de Eirasvedras e a de
Quintela.
O
tramo inclúe, como obras singulares, un viaduto sobre a N-120 e a liña
ferroviaria Monforte de Lemos – Vigo (Viaduto de Quintela), unha nova ponte
sobre o Río do Porto e dous pasos inferiores, un baixo o tronco e outro
baixo un dos ramais da ligazón de Quintela, que permitirá o cruzamento deste
ramal sobre o ferrocarril Monforte de Lemos– Vigo.