O presidente da Xunta, Alfonso Rueda, destacou que o Consello aprobou hoxe a Estratexia galega de Mobilidade, a folla de ruta a seguir ata 2050 para “garantir uns desprazamentos máis sostibles, seguros e funcionais” que estará dotada de 420 millóns de euros para implantar “un centenar de medidas”.
A estratexia contén un plan de acción
que implica as diferentes administracións públicas, a autonómica, a estatal e a
local, para facilitar os desprazamentos das persoas e mercadorías, apoiar
a competitividade do territorio e transformar os patróns de mobilidade.
Preséntase como un instrumento de planificación da mobilidade en Galicia,
para deseñar solucións que permitan transformar o actual modelo nun máis
funcional, máis sustentable e máis seguro, apoiándose na innovación
tecnolóxica. Tal e como indicou o conselleiro de Presidencia, Xustiza e
Deportes, Diego Calvo, a finalidade é deseñar xa “a mobilidade que Galicia
quere para o futuro inmediato”.
Esta iniciativa avoga por unha
mobilidade de baixas emisións, promovendo o transporte público, a intermodalidade
e os desprazamentos non motorizados dunha maneira efectiva como parte da loita
contra o cambio climático.
Neste sentido, a Estratexia estará
aliñada cos compromisos internacionais en materia de desenvolvemento
sustentable, como os Obxectivos de desenvolvemento sustentable das Nacións
Unidas e o Acordo de París, así como cos principios do Pacto verde europeo ou
coa Estratexia galega de cambio climático e Enerxía 2050.
Obxectivos
Tal e como explicou Rueda, a Estratexia
consta de 4 obxectivos globais: “reducir a necesidade de desprazamentos, a
distancia dos traslados, as emisións contaminantes e os accidentes de tráfico”.
De xeito máis concreto, estes obxectivos
deben contribuír a que “o 90 % de poboación estea a menos de 30 minutos da
cabeceira da súa área sanitaria ou a menos de 15 minutos da rede viaria de
altas prestacións”. As medidas que se van desenvolver tamén deben posibilitar
que “o 30% dos desprazamentos que fagan os galegos no 2030 sexan non
motorizados; acadar as cero emisións en 2050 ou reducir un 5% os
desprazamentos por estrada en 2050 respecto a 2019”, engadiu Calvo.
O novo modelo de mobilidade proposto
para Galicia está enmarcado na consecución destes obxectivos globais que
permitirán a implantación das medidas que a Estratexia galega de mobilidade
propón alcanzar ata 2050. Para garantir a adaptación da Estratexia á mobilidade
real proponse unha primeira revisión en 2030 e tres revisións máis cada 5 anos.
En relación cos investimentos asociados
á Estratexia galega de mobilidade, considéranse necesarios case 420 M€ para as
políticas específicas para garantir o cumprimento dos seus obxectivos. Ademais,
a Estratexia recolle outras actuacións previstas polo Goberno galego en
aplicación doutros instrumentos de planificación independentes pero aliñados co
fomento da mobilidade sustentable: o Plan de transporte público de Galicia, a
Estratexia loxística de Galicia e os investimentos en materia de estradas. Dese
xeito, o investimento autonómico ascenderá a 2.500 M€ tan só ata 2030.
Plan de acción con 99 medidas
Os obxectivos globais anteriormente
citados desenvolveranse mediante un plan de acción que contará con 99 medidas.
Entre as iniciativas máis destacables
cabe salientar, primeiro, a redacción do Plan director de infraestruturas da
mobilidade sustentable de Galicia, que planifique e especialmente coordine
entre administracións as actuacións de sendas peonís e ciclistas ou puntos de
intercambio modal.
Para o fomento dunha mobilidade non
motorizada, a Estratexia inclúe medidas para fomentar o uso de vehículos de
mobilidade persoal –como axudas para a compra de bicicletas, por exemplo- ou a
execución de aparcadoiros seguros para este tipo de vehículos, en especial nas
estacións intermodais.
Ademais, a Xunta vai seguir impulsando a
construción de aparcadoiros disuasorios tanto no rural coma nos entornos
metropolitanos e habilitar camiños escolares seguros para que os rapaces poidan
ir camiñando ao colexio.
Por outra banda, a Estratexia inclúe
tamén medidas para seguir impulsando o uso do transporte público. Para iso,
queremos levar a cabo actuación que promovan o acceso á alta velocidade
ferroviaria desde as 7 cidades, así como a mellora dos servizos de ferrocarril
de proximidade. Ademais estudiarase a posibilidade de ampliar o transporte de
ría a outros puntos de Galicia como Ferrol ou Muros.
Outra das medidas será implantar zonas
de baixas emisións para reducir o uso de vehículos contaminantes, elaborar un
Plan de transporte ao traballo para fomentar ir en transporte público ou
ampliar os puntos de recarga rápida de vehículos eléctricos nas estradas.
Ademais vaise promover unha mellora na
xestión dos servizos da mobilidade: con aplicacións ou sistemas que permitan
maior facilidade nos pagamentos e na reserva ou coa comercialización de
billetes combinados (tren, autobús, barco...).
A maiores das actuacións para o fomento
da mobilidade sustentable que se executarán directamente en aplicación da
Estratexia, promoveranse outras intervencións aliñadas co Plan de
transporte público de Galicia, o Plan director de estradas de Galicia, o Plan
sectorial de infraestruturas loxísticas de Galicia e o Plan director de
infraestruturas de fomento da mobilidade sustentable de Galicia.
Traballo de campo
A Estratexia galega de mobilidade está
conformada por unha memoria, un documento resumo, tres documentos en que se
desenvolven os resultados da citada iniciativa e un modelo de transporte.
A memoria analiza a situación actual da
mobilidade en Galicia, realizando un diagnóstico, definindo os obxectivos e
enunciando as actuacións propostas para desenvolver a Estratexia.
En canto aos documentos, o primeiro
detalla a análise da mobilidade en que se estudan as condicións ambientais,
socioeconómicas, de equipamentos ou de seguridade viaria e se avalía o sistema
de transportes; o segundo achega o diagnóstico, os obxectivos e as liñas
estratéxicas, realizando unha análise das debilidades, ameazas, fortalezas e
oportunidades da situación actual da mobilidade en Galicia, e o terceiro
proxecta o plan de acción, incluíndo unha ficha descritiva e explicativa de
cada unha das actuacións propostas para desenvolver a Estratexia.
Pola súa banda, a elaboración do modelo
de transporte a medida de toda a Comunidade Autónoma permitirá avaliar o
impacto sobre a mobilidade e o tráfico das actuacións que se pretendan acometer
nos próximos anos en distintos escenarios.